Om oss

Norra Dals ATV (ND-ATV) är en klubb som startades av ATV entusiasterna Micael och Oskar, vi håller till i Norra Dalsland och tanken är att arrangera körningar och umgås med likasinnande.

Vi arbetar för att skapa en laglig atv-led som gynnar både hela Dalsland och kommuner, vi tror på en god samverkan, och vi vet att behovet är stort.

Klubben som är en inoffeciell klubb är enkel och ingen medlemsavgift krävs. Dock har vi som krav på medlemmar att köpa minst ett valfritt ND-ATV plagg (linne, t-shirt, hoodtröja, jacka)
av oss samt bli medlem i satvf (svenska atv föreningen). 

 

 

 

Micael Olofsson 

 

Micael heter jag och är 29 år, en av grundarna för ND-ATV. Jag kör en CF Moto X5, den är modifierad av mig på många punkter för att få den annu mer anpassad för terrängköring. Anledning till att jag köpte mig en ATV var att jag flyttade ut på landet vilket då tankarna började sikta in sig på att skaffa fyrhjuling för att kunna ta mig ut i skog och mark på ett snabbt och smidigt sätt för diverse skogsarbeten. Nu efter tre års ägande av ATV så har även intresset riktat in sig på att åka runt i landet på olika terrängträffar och möta likasinnade vilket i sin tur gjorde att vi bildade Norra Dals ATV.  

 

 

Oskar Pettersson

 

Oskar heter jag, är i 27års åldern och en av grundarna till Nd-atv.
Jag kör en Arctic cat 700 Diesel av 2010 års modell, och att det blev just en diesel har att göra med mitt intresse för dieselmotorer, jag gillar dieslar av den enkla anledning att de är så förbannat driftsäkra, iallafall i sitt grundutförande, modernare personbilsdieslar har för mycket elektronik för min smak, men en dieselmotor ska hållas enkel med mekanisk insprutning som på en 60-tals traktor, sådant faller mig i smaken när det är rejält och robust!
Dieselmotorn är också okänslig för vad du "matar" den med, den går i princip på alla oljebaserade vätskor som är antändbara, vilken uppfinning egentligen! 

Jag har mekat en hel del med dieselmotorer samt dess insprutningssystem så jag kan laga alla förekommande fel på 4-hjulingen på egen hand, vilket också var en viktig aspekt i valet av ATV. Om man tar en Can-am som exempel så har dessa ett enligt mig allt för avancerat styrsystem uppbyggt med flera databoxar som kommunicerar via datasignaler, det är inget som går att reparera hemma i garaget utan att ha avancerad och dyr specialutrustning.
Motorn i min ATV är en 2-cylindrig italiensk Lombardini med helt mekanisk insprutning, de har byggt smådieslar i över 80 år och kan sin sak, vilket kändes betryggande.

Dessutom har denna ATV många standardkomponenter så man är inte låst till att handla dyra originaldelar utan kan lika gärna välja andra reservdelsleverantörer som tillhandahåller samma delar till mindre än halva priset än hos Arctic Cat.
När jag köpte 4hjulingen sommaren 2010 hade jag som krav att den skulle vara vägregistrerad, något som enligt en återförsäljare i Dalsland var omöjligt att få på dieseln, men då vände jag mig till Glennon på Westbike i Mellerud som var hjälpsam och såg till så jag kunde få tag i Sveriges 1:a diesel-ATV registrerad för allmän väg!
Jag har hittils (Jan-13) avverkat 900mil och 475 timmar på den, det är ju lite mer än "genomsnittet", men det bevisar att jag trivs med min ATV och framförallt med hobbyn.

Det enda jag egentligen saknar är lite bättre accleration när man kommer ut på vägen, men jag kör för det mesta på lågväxel i terrängen så det är inget jätteproblem, för dieseln kommer verkligen till sin rätt när det gäller att krypa sakta över stock och sten, den har högt vrid på låga varv och är betydligt tyngre än de flesta 4hjulingar vilket gör att den tar sig fram väldigt bra, förutom i djup lera då där jag tenderar att gräva ner mig, men vad ska man ha Winchar till om de aldrig används?

Jag har gjort en del modifieringar på min ATV och målet med samtliga är att förbättra terrängegenskaperna, för det är där jag trivs bäst!
Jag gillar att besöka spännande platser ute i skogarna, som gamla ödehus, gömda bunkrar eller hitta nya vägar och se vart de leder, Avkoppling för mig är att komma upp på höga berg och njuta av lite kvällssol och vacker utsikt. Jag skulle nog vilja påstå att jag är lite av en naturmänniska, fast en motoriserad sådan eftersom det är tråkigt och jobbigt att vandra till fots!

 

 

 

Nyheter

 
nATV körning i Dals Långed Måndag den 21/4, mer info kommer under dagen.
nGLÖGGAKÖRET Lördag 28 december, mer info under träffar
nDå får vi nöjet att välkomna våran första Norsk i klubben. Vi säger välkommen till Alex Haugen som bor i Strömstad. Alexhar varit med oss vid flera tillfällen tidigare och kört
nNu har ännu en hjuling hittat till oss uppe i Norra Dalsland, vi välkomnar Björn Söderlund från Trollhättan som medlem hos oss. Vi hoppas du ska trivas ute i terrängen med oss
nHar någon funderat på var väderfunktionen tog vägen? Jag har tagit bort denna tillsvidare pga av att den krånglade så fort man uppdaterade hemsidan. Hittar jag på någon mer stabil funktion så kommer den tillbaka
nDå var det dax igen att hälsa en ny medlem välkommen Morgan Martiensen från Brålanda :) Morgan har varit med oss vid flertalet träffar tidigare
nVi vill tacka alla medlemmar samt övriga som var med oss och körde på Bråt, ett stort tack till arrangörerna Team Wiken

Länkar

Missing People

BMCC Enduro

SATVF

ATV FORUM

West-Bike

ATV AVESTA

GO OFFROAD

TRECH

ARCTIC CAT

ATV SWEDEN

 

 

Rekommenderade webbläsare är Google Chrome & FireFox

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)